Thursday, July 2, 2009

Ikatan Shawl


1. Pakai selendang seperti biasa,pastikan sebelah pendek dan sebelah lagi panjang.
2. Tarik bahagian selendang yang pendek ke atas kepala dan semat dgn jarum peniti agar kemas.
3. Tarik pula bahagian selendang yang panjang ke atas.
4. Seterusnya, selitkan di bawah leher.
5. Kaut keseluruhan selendang ke hadapan dan kepitkan pada pengepit rambut yang bersesuaian seperti dalam gambar.

1. Pakai selendang seperti biasa,pastikan sebelah pendek dan sebelah lagi panjang.
2. Tarik bahagian selendang yang pendek ke atas kepala dan semat dgn jarum peniti agar kemas.
3. Tarik pula bahagian selendang yang panjang ke atas dan kemaskannya. biarkan saja kedudukan selendang longgar seperti dalam gambar.

1. Pakai selendang seperti biasa,pastikan sebelah pendek dan sebelah lagi panjang.
2. Tarik bahagian selendang yang pendek ke atas kepala dan semat dgn jarum peniti agar kemas.
3. Tarik pula bahagian selendang yang panjang ke atas.
4. Seterusnya, selitkan di bawah leher.

Sumber: nonacantek.instyle

Step 1 - Pakai selendang separuh panjang (mcm dlm gambar)
Step 2 - Pinkan bahagian pendek ke bahu.
Step 3 - Utk bahagian panjang tu, lipat dua supaya tidak terlalu besar. Pegang lipatan utk dililitkan.
jika selendang anda kecik, tak payah lipat dua. terus jek lilit
Step 4 - Bawa naik lipatan tadi mula dari bawah dagu ke atas kepala (basic lilit).
Step 5 : Pinkan baki lilitan tadi. Siap!

Step 1 - Lipat selendang anda ala 3 segi (mcm lipat tudung biasa)
Step 2 - Pakai selendang yg dah dilipat tadi, pun mcm pakai tudung biasa. Pastikan sebelah panjang, sebelah pendek.

Step 3 - Pinkan bahagian pendek.
Step 4 - Lilitkan bahagian panjang.
Step 5 - Lebihan lilitan tu, anda boleh selitkan ditepi pipi, atau guna penyepit, atau apa2 ikut kreativiti masing2. Siap!
♥ style ni lebih sesuai jika guna selendang jenis pashmina

Step 1 - Pakai selendang sebelah panjang dan sebelah pendek.
Step 2 - Selepas dah pinkan bahagian pendek, ambik bahagian panjang dan lilitkan di belakang leher, sampai ke bahu yg lagi satu (bukan atas kepala).
Step 3 - Pinkan lebihan lilitan tadi. Siap!

Step 1 - Mcm biasa, pakai sebelah panjang dan pendek.
Step 2 - Pinkan bahagian pendek, belitkan bahagian panjang.
Step 3 - Sematkan jarum peniti (atau boleh guna brooch kecik) lilitan atas kepala utk mengelakkan selendang jatuh. Siap!
selendang yg dililit akan berbuai2 ditiup angin bila korang jalan2

Step 1 - Pakai selendang sebelah panjang, sebelah pendek.
Step 2 - Yang pendek tu, tarik ke belakang supaya bahagian belakang anda cantik. Kemudian, amek yg bahagian panjang dan lilit selendang macam biasa.
Step 3 - Lebihan lilitan tadi, bawa naik ke tepi kepala (macam nak lilit lagi skali). Sematkan hujung selendang dengan jarum. (posisi utk disemat sama cam tangan model dlm gambar) Siap!

Lilitan Dua Kali
Step 1 - Pakai selendang sebelah panjang, sebelah pendek.
Step 2 - Bahagian pendek tu pinkan di bahu.
Step 3 - Bahagian panjang, lilit macam biasa.
Step 4 - Lebihan lilitan dibawa naik ke atas kepala. Sematkan jarum peniti betul2 atas kepala. Siap!
♥ Khas utk anda yg bersaiz XS @ XXS
♥ Boleh juga diaplikasikan jika selendang anda terlalu panjang.

Tudung Bidang (any size)
Step 1
i) Pakai tudung dari bahagian tepi (tak perlu lipat apa2). Pastikan sebelah dia sangat pendek.
ii) Pastu tarik yg bahagian panjang supaya dua lapisan bertindih antara satu sama lain (utk lebih kemas, buat supaya dua bucu hampir bertindih)
Step 2 - Lilitkan bahagian panjang tadi. Pastikan lapisan bucu bawah tu berada di belakang anda.
Step 3 - Pinkan lebihan lilitan tadi dengan kemas. Siap!

Step 1 - Lipat selendang anda seperti ditunjukkan dalam gambar.
Step 2 - Pakaikan sebelah sangat pendek, sebelah panjang.
Step 3 - Lilitkan bahagian panjang.
Step 4 - Letakkan dan pegang lebihan lilitan di bahu (tak perlu pin lagi)
Step 5 - Bawa naik selendang yg labuh tu ke atas lilitan yg anda pegang tadi. Bawa naik ikut citarasa anda. Kalau suka labuh, bawa naik sikit jek. (vise versa)
Step 6 - Pinkan skaligus dengan yg anda pegang tadi + yg anda bawa naik (jimat brooch beb. hihi)

Step 1 - Pakai selendang sebelah pendek, sebelah panjang.
Step 2 - Pegang yg panjang tadi, belitkan ke belakang leher. (bukan lilit atas kepala)
Step 3 - Lepas dibelit, berehat sebentar. hehe. (sebenarnya terlebih gambar. ampun..)
Step 4 - Pastu, belit lagi skali macam Step 2 tadi. Jangan ketat2 plak ye.
Step 5 - Pinkan belitan tadi dari belakang skaligus ngan bahagian pendek tadi. Perhatikan tangan kanan model pegang bahagian pendek, dan tangan kiri dia pegang belitan dari belakang kemudian pinkan skaligus. (sekali lagi, jimat brooch yaww). Siap!
♥ sesuai utk selendang panjang dan lebar
♥ jika selendang anda jenis yg kembang, style ni memang sesuai sangat sbb ianya mengurangkan kadar pengembangan akibat dibelit 2 kali ;)

Sumber: kedai gunting

Photobucket

1 comment:

  1. salam..

    singgah sebentar tengok cara ikatan shawl.. hmm.. x pernah pakai tudung jenis nieh lagi..

    ReplyDelete

Sticky NOTE

http://www.emocutez.com
to all my followers & my silentz reader also..
click HERE for my wedding invitation..