Thursday, August 13, 2009

Penyediaan Tepung Kek Coklat Lembap Dhiya


Bahan2 tambahan
* 2biji telur ayam gred B
* 1/2 cawan (125ml) minyak jagung
* 1 cawan (250ml) air ais
* Sedikit esen vanilla

Cara2 membuat (rujuk gambar di atas)
1. Ayakkan bahan B dari Pek Tepung Kek Coklat Lembab Dhiya terlebih dahulu untuk kesegaran kek
2. Campurkan bahan A dan telur, tambahkan sedikit esen vanilla
3. Pukul sehingga kembang
4. 1/2 cawan (125ml) minyak jagung @ minyak masak
5. Setelah kembang, masukkan minyak jagung pukul sebati
6. 1 cawan (250 ml) air ais
7. Kemudian, masukkan air ais sedikit demi sedikit sehingga sebati
8. Akhir sekali, masukkan bahan B dan adun sehingga sebati
9. Masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 170’C dan masak lebih kurang 45-60 minit sehingga masak

Topping Coklat (lakukan sendiri)
* Coklat masakan
* Air suam

Masak coklat masakan secara 'double boiler' sehingga cair
Masukkan air suam agar coklat tersebut tidak pekat
Anggaran air sehingga coklat agak cair dan sesuai untuk disiram ke atas kek

Nota
* Kek coklat lembab enak dimakan apabila sejuk
* Tidak digalakkan makan semasa panas

P/s: Kek ni kan amat moist.. sedap sangat.. selain daripada korang buat kek bulat atau petak ke kan.. korang juga boleh buat cupcake menggunakan Tepung Kek Dhiya ini. Rasa dia x manis sangat.. balance je.. Kalo nak tau, Tepung Kek Coklat Lembab ni lah yang paling mendapat sambutan. Sebabnya dia x banyak pakai bahan. Bahan dia murah.. Senang didapati, kat dapur korang sure ada.. Semestinya sedaaaappp dan boleh buat bisnes.. ramai usahawan yang guna tepung nie untuk perniagaan mereka.. bagi yang dah mencuba pasti tau apa rasa dia.. anda bila lagi?? cpt2 dapatkannya sekarang~ :D

RAYA promotion price!!
RM6.50 per pack
(normal price: RM7.50)

*delivery charge*
FOC: self collect
+ charge: pickup point/post

No comments:

Post a Comment

Sticky NOTE

http://www.emocutez.com
to all my followers & my silentz reader also..
click HERE for my wedding invitation..